Afvallen – Hoe het écht moet!

Afvallen – Hoe het écht moet!

Of je nu wilt afvallen, in shape wil komen, strakker in je vel wil zitten of hoe je het ook noemen wil, wat je eet hierin is essentieel om resultaat te bereiken. Regelmatig bewegen en elke dag leven naar een gezond voedingspatroon is niet alleen de beste manier om vet te verliezen, maar ook de enige manier. Het moet dus alle twee. Tegen een slecht voedingspatroon kun je niet trainen.

Een goed voedingspatroon hoeft niet ingewikkeld te zijn. Waar het vooral om draait is je totale energiebehoefte (aantal calorieën) die je per dag binnen krijgt ten opzichte van wat je verbruikt per dag.

Wanneer je wil gaan afvallen, of je vetpercentage naar beneden brengen, dan zul je onder die energiebehoefte moeten gaan zitten. Dit moet ook weer niet extreem zijn (Wat bij de meeste diëten het geval is), omdat je dan niet kan presteren of juist heel veel honger leidt. Een klein voorbeeld: stel je hebt als vrouw 2000 calorieën op een dag nodig. Dit is je dagelijkse energiebehoefte.  Als je dat elke dag eet, dan kom je niet aan, maar val je ook niet af. Ga je daar onder zitten, dan kom je in de min te staan. Dit heet een negatief energiebalans. En dat is waar het allemaal om draait. Best simpel toch?

Uiteraard verbrand je met sporten ook calorieën en dit heeft een positief effect om onder je dagelijkse energiebehoefte te gaan zitten. Bij onze trainingen verbrand je gemiddeld zo’n 300-500 calorieën (ligt aan de intensiteit en is ook per persoon verschillend).

Stel je bent een vrouw, je traint 2x per week en je wilt vet kwijt. Je energiebehoefte is 2000 kcal per dag. Je zou hier 300 kcal per dag onder kunnen gaan zitten, dat is niet extreem veel, maar wel voldoende om af te vallen.

BEREKENING

7 weekdagen x 2000 kcal = 14.000 kcal
Caloriereductie door aanpassen van voeding (7×300 kcal) = 2100 kcal
Extra verbranding door workouts (2×400 kcal) = 800 kcal
Weektotaal = 14.000 kcal – 2100 kcal – 800 kcal = 11.100 kcal
Dagtotaal (11.100 delen door 7 dagen)  = 1586 kcal
Negatieve energiebalans van gemiddeld 414 kcal per dag

1 kg lichaamsvet per 2 weken
Wanneer je deze theoretische berekening op je loslaat, dan heb je een negatief energiebalans van 414 kcal per dag. Dat is best veel! 1kg lichaamsvet is ongeveer 7000 kcal. Dat betekent dat je ongeveer 0,5kg per week en 1kg per 2 weken aan lichaamsvet kan afvallen. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel! Als je afvalt, dan val je niet alleen lichaamsvet af, maar ook intracellulair vocht en ander weefsel. Je kan de kilo’s die je kwijtraakt eigenlijk verdubbelen. Met bovenstaand schema zou je ongeveer 1kg per week afvallen (waarvan ongeveer de helft aan lichaamsvet).

Een aantal opmerkingen op bovenstaande berekening

  • 7 dagen per week strikt op je voeding letten is eigenlijk bijna niet mogelijk. 5 dagen een negatief energiebalans en 2 dagen op je energiebehoefte is wel realistisch. Veel mensen zitten zelfs 1 dag in de week boven de energiebalans. Dit is niet erg, zolang het weektotaal er maar onder blijft.
  • Ook 5 dagen is zwaar. Je moet altijd goed opletten met wat je eet. We eten vaak veel meer calorieën dan dat we denken. Vaak wordt hier de mist mee ingegaan. Klein voorbeeld: olijfolie is gezond. Maar een eetlepel olijfolie bevat ongeveer 90 kcal en een dun laagje pindakaas meer dan 100 kcal!
  • Hoe minder vet je hebt, hoe minder vocht je ook kwijtraakt. Dus als je 10 kg te zwaar bent, val je in het begin sneller gewicht af, omdat je –naast vet- ook vocht kwijtraakt. Dat wordt in verhouding steeds minder en gaat het dus minder snel, al blijft de hoeveelheid vet die je verbrandt wel ongeveer gelijk.

Regel om te onthouden: alleen met een negatief energiebalans van je af!

Ik kan je helpen om een persoonlijk voedingsschema op maat te maken, waardoor je gegarandeerd gaat afvallen! Klik hier!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*